Der er mange kursusudbydere derude. Fælles for de fleste af de store kursusudbydere som Institut for Konflikthåndtering, Institut for Sikkerhed og Magt & Omsorg er, at de kombinerer teori, i dette tilfælde lovgivning, med fysiske øvelser i korrekt udførelse af en magtanvendelse. Disse kursusudbydere anvender forskellige betegnelser for disse greb: faglig nødværge, skånsom magtanvendelse, nænsom nødværge m.m. Nogle af begreberne har en enkelt kursusudbyder taget ejerskab over ved f.eks. at skrive betegnelsen TM efter f.eks. skånsom magtanvendelse. Det, man skal være opmærksom på, er, at betegnelsen skånsom magtanvendelse ikke er et beskyttet ord, men derimod en betegnelse, man finder i bekendtgørelse om lov om voksenansvar og servicelovens kapitel 24. Derfor er TM-betegnelsen efter navnet altså ikke valid. Det skal nok ses mere som et salgstrick.
Når man er på udkig efter det rette kursus inden for magtanvendelsesområdet, er der flere ting, man skal overveje:
Det er de spørgsmål, man bør stille sig selv, inden man begiver sig ud på kursusmarkedet for at finde den næste underviser.
Udover disse spørgsmål skal man efterfølgende se på, hvilken baggrund underviseren har. De førnævnte kursusudbydere har alle, bortset fra en enkelt kursusudbyder, en baggrund inden for politiet og har derfor, med stor sandsynlighed, kompetencerne til at undervise i føregreb, fastholdelsesteknikker m.m. Men hvilke forudsætninger har de for at undervise i lovgivningen og intentionerne bag lovgivningen? Det er ikke raketvidenskab at gå ind på retsinformation og læse bekendtgørelserne og vejledninger for derefter at få en idé om, hvad det handler om. Men det er i min optik ikke nok.
I min tid i Socialtilsyn Nord for år tilbage havde jeg en kollega, Susanne Bonde, som er jurist. På det tidspunkt var jeg ligeledes i gang med at skrive mit kandidatspeciale i pædagogisk sociologi omkring udviklingshæmmedes ret til selvbestemmelse, og det var i den forbindelse, at jeg havde en spændende snak med Susanne omkring juraen og selvbestemmelsesretten. Susanne var knivskarp og bidrog med utroligt mange aspekter omkring selvbestemmelse og magtanvendelse. Jeg sagde til hende, at jeg synes, det var svært at navigere i alle reglerne om bestemmelserne, hvorefter jeg spurgte hende om, hvor jeg kunne læse mere om det. Hvortil hun svarede, at hun i sin over 30 år lange karriere havde været med fra den spæde start, da man første gang lovgav omkring magtanvendelse, og hun havde læst tusindvis af forarbejder til lovgivningen. Hvilket også forklarer, at der er gældende regler for magtanvendelse, som ikke er beskrevet i gældende lovgivning og vejledninger, men er noget, som har været berørt i forarbejderne til de mange lovgivninger, der har været igennem tiden.
Min pointe med denne fortælling er, at lovgivningen ikke er noget, man bare lige læser igennem og formidler videre til et kursus. Det kræver forhåndskendskab og dybdegående kendskab til forarbejder, principafgørelser, ankeafgørelser, ombudsmandsberetninger o.s.v. Så for at kunne levere den rigtige kvalitet i undervisningen kræver det, at man har arbejdet med lovgivningen på alle niveauer.
Hvis du er nået så langt i teksten og står overfor at skulle vælge, og du hælder til et kursus, som gør jer:
Så skal du tage kontakt her.
Hvis du vil have en kort introduktion til lovgivningen og fysiske øvelser i, hvordan man foretager en magtanvendelse skånsomt, så henviser jeg glædeligt til mine kollegaer:
Tak for at du læste med.
Hav en dejlig dag.
/Martin
Reglerne om magtanvendelse er komplekse. Jeg hjælper medarbejdere og ledere på Børne- og ungehjem samt Botilbud med at forstå lovgivningen i en pædagogiske kontekst, så den er forståelig og anvendelig i praksis.