Forside – Serviceloven – Nye regler om magtanvendelse på børne, unge og voksenområdet – 1. juli 2024
Tilbage i 2020, da de “nye” regler om magtanvendelse blev vedtaget, blev det ligeledes besluttet, at de skulle revideres efter fire år for at sikre, at selvbestemmelsesretten levede op til intentionerne. De fire år er allerede gået, og Rambøll udgav en rapport i januar 2022 (se rapporten her), hvor der blandt andet blev konkluderet, at indberetning af magtanvendelser er steget. Men samtidig opleves det, at de nye magtanvendelsesregler har givet et større handlerum, men at der stadig er mange gråzoner.
Vi står nu med en ny revideret lovgivning af de “nye” reviderede regler om magtanvendelse fra 2020.
Udover en revidering af reglerne på voksenområdet, er der også kommet ændringer til børne- og ungeområdet i loven om voksenansvar.
Konkret vedtog Folketinget den 11. juni 2024 en omfattende lovændring, der berører flere områder inden for Serviceloven og Voksenansvarsloven for anbragte børn og unge. Den reviderede lovgivning berører blandt andet besøgsrestriktioner, retssikkerhed, administration samt opkrævning af underholdsbidrag. Disse ændringer, som træder i kraft den 1. juli 2024, sigter ligeledes mod at styrke beskyttelsen, selvbestemmelsesretten og sikkerheden for nogle af samfundets mest sårbare borgere.
I dette indlæg vil jeg ikke gå ind i ændringerne for administration og opkrævning af underholdsbidrag, men i stedet fokusere på de dele, der berører reglerne om magtanvendelse i praksis:
Da der endnu ikke er udarbejdet en vejledning til de nye ændringer, bliver det med et lille forbehold, at jeg uddyber, hvilke konsekvenser de nye ændringer har for praksis. Uden en vejledning til lovgivningen er selv jeg med mine mange års erfaring på usikker grund i forhold til at uddybe og fortolke lovteksten, især hvor der er tale om indgreb.
Men lad os dykke ned i de væsentligste ændringer, herunder hvordan de påvirker selvbestemmelsesretten.
Vi starter ud med voksenområdet, som er reguleret igennem Serviceloven.
Ændringerne til § 123 sikrer, at beboere og brugere med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne inddrages mere aktivt i udarbejdelsen af husordener. Dette øger deres deltagelse og selvbestemmelse i daglige beslutninger. Der er som sådan ikke noget nyt her, men der er kommet generelle ændringer og opdateringer i formuleringerne for at reflektere nye procedurer og retningslinjer.
Nye bestemmelser i § 124 b gør det muligt for personalet at afværge konflikter ved fysisk at placere sig mellem konfliktende parter. Dette tiltag er designet til at beskytte både beboere og personale i stressede situationer og minimere behovet for magtanvendelse. Igen, ikke så meget nyt i forhold til, hvordan man i socialpædagogisk kontekst har grebet disse situationer an, men der er nu mere klare regler omkring magtanvendelse. Det er blevet mere eksplicit i lovteksten, hvilket kan fjerne tvivlsspørgsmål og fortolkning af lovteksten, så der ikke hersker tvivl om, hvorvidt der har været hjemmel til at gribe ind i sådan en situation. Der er ikke tale om decideret fastholdelse eller magtanvendelse, hvilket i tidligere lovgivning kunne dækkes ind under fysisk guidning.
§ 124 d tillader nu personalet at løsne greb eller fastholde en person for at beskytte andre beboeres sikkerhed og tryghed, hvilket udgør et nødvendigt indgreb under strenge betingelser. Dette sker under strenge betingelser og kun når nødvendigt. I praksis betyder det, at man har hjemmel til at løsne en borgers greb, f.eks. ved et dørhåndtag ind til en anden borgers bolig, hvis dette er utryghedsskabende for den anden borger.
Social- og boligministeren har nu beføjelse til at fastsætte regler om brug af tryghedsskabende velfærdsteknologi, inklusive teknologi, der anvender kunstig intelligens, jf. § 128 a.
Ændringer i § 125 og nye bestemmelser i §§ 128 b-f introducerer brugen af særlige døråbnere og låsemekanismer for at øge sikkerheden i botilbud.
Næste område er børne- og ungeområdet, reguleret igennem Lov om voksenansvar.
Regler om alkohol i husorden. Personalet får nu specifikke retningslinjer for, hvordan de skal håndtere situationer, hvor børn og unge har adgang til eller er påvirket af alkohol. Personalet på opholdssteder kan nu fjerne alkohol og euforiserende stoffer fra børn og unge for at sikre deres trivsel, jf. § 9. Dette har længe været et problem, der har været omfattet af mange tvivlsspørgsmål og gråzoneproblematikker.
§ 15 b giver lederne af anbringelsessteder mulighed for midlertidigt at inddrage mobiltelefoner og andre elektroniske enheder for at beskytte børnenes trivsel og udvikling. Dette har længe været et stort problem i arbejdet med anbragte børn og unge. Tidligere har man ikke haft lovhjemmel til at inddrage børn og unges mobiltelefoner uden samtykke. Dette ser ud til at ændre sig nu med den nye bestemmelse. Dog skal vi afvente og se, hvilke kriterier der bliver uddybet i en vejledning.
§ 16 c introducerer regler om, at besøgende på sikrede døgninstitutioner skal tømme lommer og tasker for at forhindre indsmugling af farlige genstande.
Inden disse lovændringer blev vedtaget, har der været en del kritik af enkelte lovforslag, bl.a. et forslag om, at der skulle være hjemmel til at indespærre en beboer op til ti timer. Men denne bestemmelse er blevet fjernet fra den endelige lovgivning.
Der er en del brugbare tilføjelser til lovgivningen, specielt i Lov om voksenansvar, hvor problematikkerne omkring alkohol og mobiltelefoni bliver adresseret. Men vi må afvente lidt endnu med at konkludere noget fast, før vi har en vejledning til lovgivningen, især hvad angår besøgsrestriktioner. Men vi kan konkludere, at de nye lovbestemmelser giver yderligere handlerum for de pædagogiske institutioner i de situationer, hvor alle andre muligheder for socialpædagogisk bistand er udtømt.
Som det meste jura, har vi stadig at gøre med begreber i elastikmål, hvilket afleder gråzoner, og dem slipper vi aldrig for.
For mere information, læs hele lovteksten på retsinformation.dk.
Står I og mangler opdatering af de nye regler, så tag endelig kontakt for en uforpligtende dialog om, hvordan jeg kan hjælpe jer og jeres børne- og ungehjem eller botilbud.
/Martin
Reglerne om magtanvendelse er komplekse. Jeg hjælper medarbejdere og ledere på Børne- og ungehjem samt Botilbud med at forstå lovgivningen i en pædagogiske kontekst, så den er forståelig og anvendelig i praksis.